محبوبم
قبل از خواب زمزمه کنیم…🌙
إِذَا دُعِیتَ بِهِ عَلَى کَشْفِ الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ انْکَشَفَتْ..
و چون برای دفع غم و درد و مصیبتها خوانده شوی، همه برطرف شوند!!
دعایسمات
قبل از خواب زمزمه کنیم…🌙
إِذَا دُعِیتَ بِهِ عَلَى کَشْفِ الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ انْکَشَفَتْ..
و چون برای دفع غم و درد و مصیبتها خوانده شوی، همه برطرف شوند!!
دعایسمات
با عنايت پروردگارمتعال سومين دوره وبلاگ نويسي در حوزه علميه فاطمه الزهرا (س) گله دار با حضور 16 نفر از طلاب پايه اول برگزار شد .
در اين دوره طلاب با عناويني چون ايجاد وبلاگ ، درج مطلب و عكس و، تغيير پوسته و مسابقات كوثر بلاگ آشنا شدند .
دزدترين مردم «اسرق الناس » چه كسي است ؟ دزد ترين مردم آن كسي است كه از نمازش مي دزدد. وقتي مي خواهد به سجده برود ،«سين»«سبحان ربي الاعلي و بحمده» را قبل از رفتن به سجده ،«حان ربي الاعلي »را در سجده ،«وبحمده» را هنگام بلند شدن از سجده مي گويد . اين نماز باطل است ؛زيرا به صورت عمدي طمانينه در آن رعايت نشده است . ولي اگر عمدي در كار نباشد،و اشتباها ذكر رازودتر گفته باشد،نمازش باطل نيست ،مي تواند ذكر را دوباره تكرار كند ؛زيرا طمانينه ركن است .
كسي كه از نمازش مي دزدد ونمازش بدون طمانينه است ،نه ركوع صحيح دارد ،نه سجده صحيح ،نه بعد از نماز دعا دارد ،نه تعقيب دارد،در واقع نمازش را مچاله كرده وبه گوش اي پرتاپ كرده است ،مثل او مثل كسي است كه لباس كهنه اش را در آورده وآن را مچاله كرده وبه گوشه اي پرت كرده است . بعضي ها هستند كه تانمازشان تمام مي شود وسلام مي دهند ، سريع بلند مي شوند و مي روند ،دستشان را بلندنمي كنند كه از خداوند حاجتي بگيرند . شما همگيتان بعد از نمازيك دعا محل داريد كه مستجاب مي شود پس دستهايتان را بلند كنيد و حاجت بگيريد
منبع :در محضر مجتهدي ،ج1،ص133
شرح حديث از مقام معظم رهبري :
قال علي (عليه السلام ) :… انا وجدنا الصبر علي طاعه الله اهون من الصبر علي عذاب الله عزوجل…
(امالي شيخ صدوق ،ص171)
اين صبر ،صبر از معصيت است . در اينجا صبر به معناي خويشتنداري و گرفتن زمام ومهار نفس است . خويشتنداري كنيد از آن عملي كه طاقت آن را نداريد،آن هم عقاب آخرت !؟
در مقابل قليل من بلا الدنيا و مصيباتها (دعاي كميل) ما چقدر طاقت داريم ؟در مقابل سختي هاي دنيا كه اين سختي ها اصلاچيزي نيست در مقابل آن سختي هايي كه در قيامت براي مذنبين و مجرمين وعده داده شده . بنابراين ،خويشتن را نگه داريد از آن عملي كه طاقت عقاب آن عمل را نخواهيد داشت ! انا وجدنا! اين «وجدنا»ي امير المومنين ،روح بزرگ ،آن انسان والا كه متصل به عوالم لاهوت وعوالم غيبي و الهي است ، اين «وجدانا»ي اين مرد بزرگ وانسان عظيم خيلي معنا دارد . انا وجدنا الصبر علي طاعه الله اهون من الصبر علي عذاب الله عزوجل ،ما يافتيم ،فهميديم اين را كه صبر بر طاعت الهي آسان تر است از صبر و تحمل عذاب الهي .
آیت الله بهجت می فرمایند :ببینید چقدر ما غافلیم! چقدر ما به خودمان ظالمیم که واضحات را زیر پا می گذاریم! مطلب همین است، دائر مدار این است که اگر معلومات ما زیر پا نباشد، مجهولات ما عملی نشود، کار تمام است.
معلومات را نباید زیر پا گذاشت، آدم پشیمان می شود، اگر به معلوماتش عمل کرد، دیگر روشن می شود، دیگر توقف ندارد.
اگر دید باز هم توقف دارد، بداند- به طور یقین- بعضی از معلومات را زیر پا گذاشته است، کفشش ریگ دارد، خوب دقت نکرد که این ریگ را خارج کند: «من عمل بما علم ورثه الله علم ما لم یعلم. » بحار الانوار، ج78، ص189.
هیچ کس نیست که بگوید هیچ چیز نمی دانم، [اگر بگوید] دروغ می گوید هر کسی [که] هست، غیر معصوم بعضی چیزها را میداند و بعضی چیزها را نمیداند؛ آن چیزهائی را که می داند، اگر عمل کند، آن چیزهایی را که نمی داند می فهمد.
آن چیزهایی را که می دانید، عمل کنید؛ و آن چیزهایی را که نمی دانید، از حالا توقف کنید و احتیاط کنید تا روشن شود، وقتی به آنها عمل کردی روشن می شود؛ به همان دلیلی که اینها را برای شما روشن کرد، آنهای دیگر را هم روشن می کند.
علی هذا، ببینید، برای چه توقف داریم. آنچه می دانی بکن و آنچه نمی دانی، احتیاط کن، هرگز پشیمان نخواهی شد.
مارا گمان نبود،هرگز، که بی او بمانیم …
آخر او آیتی بود که ثقلین را در وجود خود معنا می کرد…
وما می دانستیم که زمین و آسمان می گردند نا انسانهایی چون او ، هر هزار سال یکی پا به دنیا گذارند .
آخر آدم هایی چون او (امام خمینی ره)قطب آسیاب افلاکند ،
مصداق حدیث «لولاک»اند و غایت الغایات وجود.
شهید مرتضی آوینی
خداوند متعال در قرآن می فرماید :
فاقرووا ماتیسر من القرآن
هرچه می توانید قرآن بخوانید
حکایت
حجه الاسلام محمدفاضل تبریزی می گوید :یکی از دوستان ،روزی علامه طباطبایی را به منزل خود در تبریز دعوت کرد وچند نفر از جمله بنده را هم برای زیارت و استفاده از محضر مبارک ایشان فراخواند. آن شب علامه به من فرمودند:من سی سال پیش،استخر شاگُلی(محله زیبا در تبریز) را دیده ام ،اگر مزاحم خواب آقایان نباشم ،می خواهم فردا بین الطلوعین به آن جا بروم .
گفتم :صبح خدمت تان خواهم بود . فردای آن شب ،با اتومبیلم ایشان را به استخر شاگلی می بردم ،دیدم در طول مسیر در ماشین قرآنی از جیب خود در آورده وفرمودند :«من عهد دارم،هرروز یک جزءاز قرآن بخوانم والان چهل سال است که این کار را انجام می دهم؛دیشب نتوانستم بخوانم واکنون باید قضا کنم !
این چنین ،هر ماه یک ختم قرآن تمام می شود وباز از ابتدای آن شروع می کنم وهربار می بینم که انگاراصلا این قرآن،آن قرآن پیشین نیست ! از بس مطالب تازه ای از آن می فهمم.از خدا می خواهم به بنده عمر بسیاری دهد تابسیار قرآن بخوانم واز لطایف آن بهره ببرم.شما نمی دانید من چند اندازه از قرآن لذت می برم و استفاده می کنم!»
« همه ملت و مخصوصا جوانان عزیز و نوجوانان ،خود راسربازان اماممحبوبشان بدانند وبا اتکال به خدا واستمداد از حضرت ولی الله الاعظم (ارواحنافداه) با قوت وقدرت به سمت هدف های عالی امامشان حرکت کنند وبدانند که پیروزی نهایی از آن ماست .»
1369/3/10
امام راحل افزون برآنکه خود همواره با قرآن مانوس بود . تلاوت آن را پیوسته بادرک وفهم به دیگران نیز توصیه می کرد و حتی انس ظاهری با قرآن را نیز اثر گذار و مفید می دانست چنانچه در نامه ای خطاب به فرزندش حاج سید احمد نوشته است : « فرزندم با قرآن این کتاب معرفت آشنا شو ،اگر چه با قرائت آن ،و راهی از آن به سوی محبوب باز کن وتصور نکن که قرائت بدون معرفت اثری ندارد که این وسوسه شیطان است،آخر این کتاب از طرف محبوب است برای تو وبرای همه کس و نامه محبوب ،محبوب است اگر چه عاشق و محب مفاد آن را نداند .1
1 راه قران ،ص9
در زمانی که امام در نجف بود .از ناحیه چشم دچار ناراحتی شده بود. هنگامی که پزشک چشم ایشان را معاینه کرد توصیه نمود که چند روزی قرآن نخوانند واستراحت نمایند . امام لبخند زدند و فرمودند :دکتر من چشمم را برای خواندن قرآن می خواهم،چه فایده ای دارد اگر چشم داشته باشم و قرآن نخوانم؟ شما کاری بکنید که بتوانم قرآن بخوانم.1
1. مجله حضور شماره 3.